Zuid Afrika I ; De Gardenroute

Hi lieve reisliefhebber,

Het is al weer even geleden, maar het is een van de mooiste reizen die ik tot nu toe heb gemaakt. Daarom neem ik jullie graag mee naar Zuid Afrika. In augustus 2017 vertrok mijn vriend voor een half jaar naar dit prachtige land. Een bezoek aan hem en een rondreis door Zuid Afrika kon natuurlijk niet uitblijven. Na maanden van plannen, routes uitstippelen, de mooiste overnachtingen zoeken en heel erg uitkijken naar deze reis was het in december dan eindelijk zo ver. Op naar Schiphol met een (natuurlijk) veel te volle koffer, een gezonde dosis spanning en het vooruitzicht op een maand reizen door dit grote land. De reis verliep alles behalve relaxed. De eerste vlucht had vertraging waardoor mijn al heel erg krappe overstap in Nairobi nog krapper werd. Ik had precies 10 minuten om van het vliegtuig naar de andere kant van het vliegveld te rennen en me daar bezweet en hijgend tussen twee stevige mannen te proppen om de rest van de reis te vervolgen. Vervolgens was er een probleem met het vliegtuig waardoor we twee uur later vertrokken. Mijn plakkerige shirt en verzuurde benen waren dus niet nodig geweest, top! Na een reis van 15 uur was het dan eindelijk zover. Vanuit het vliegtuig kon ik Kaapstad al zien liggen. Zodra ik mijn koffer had was het haasten naar buiten om eindelijk mijn vriend weer om zijn nek te vliegen. Daarna begon onze autorit naar Blouberg, waar mijn vriend zijn appartement had. Wat een indrukken op dat eerste stuk door Kaapstad. Rij je het ene moment nog langs een kilometers lange krottenwijk, 5 minuten later zie je de mooiste baaien en de meest luxe villa’s en weer even later rij je in het centrum tussen westers uitziende gebouwen waar het verschil tussen rijk en arm iedere 20 meter te zien is. Het was totaal anders dan ik me had voorgesteld bij Zuid Afrika.

Uitzicht vanaf Lion’s Head

De eerste paar dagen zijn we in Kaapstad gebleven om deze ontzettend mooie stad te ontdekken. Hierbij kon het beklimmen van de Lions Head, een wandeling over de Tafelberg en een rit langs de mooiste stranden natuurlijk niet ontbreken. Een absolute must om te eten is Moyo. Dit restaurant heeft meerdere vestigingen waaronder Blouberg, Kirstenbosch en Durban. Het eten was ontzettend goed. Daarnaast wordt je hoofd traditioneel beschilderd en is er goede muziek. Voor een goede smoothie of lunch moet je bij Kauai wezen. Wij bleven terugkomen voor de meest lekkere dingen. Na een paar dagen Kaapstad was het tijd voor onze rondreis. Te beginnen met de Gardenroute.

De schilderachtige wijk Bo-Kaap in Kaapstad

Gardenroute, van Kaapstad naar Port Elizabeth

Op weg naar Oudtshoorn

Vanuit Kaapstad rijden we s’ ochtends vroeg naar Kaap de Goede Hoop, een natuurreservaat onderin Zuid Afrika. Hier vind je het meest zuidwesterlijke punt van Afrika en prachtige natuur met meerdere wandelroutes. In 40 minuten loop je naar Cape Point. Vanaf hier heb je een grandioos uitzicht op de kliffen en de eindeloos lijkende zee. Ook heb je hier een vuurtoren, waar je naar toe kan lopen via steile paadjes omhoog. Heb je geen zin om te lopen, dan gaat er ook een treintje die je in een paar minuten naar boven brengt. Je kunt trouwens ook met de auto tot aan de parkeerplaats van Cape Point rijden, dat bespaard je een wandeling van 40 minuten maar ontneemt ook een aantal hele mooie uitzichtpunten en het spotten van dieren. Dit laatste is ook echt een attractie bij Kaap de Goede Hoop. Loop een stukje en je hebt een grote kans bavianen tegen te komen. Pas goed op je spullen want ze zijn brutaal! Daarnaast vind je hier ook struisvogels, bontebokken, elandantilopen en hartebeesten.

Vanuit Kaap de Goede Hoop rijden we naar Boulders Beach om pinguïns te spotten. Een echte toeristische attractie maar o zo leuk. Het is een ontzettend mooi strand waar je gewoon kan zwemmen en zonnen tussen de pinguïns. De foto’s van deze plek zijn net ansichtkaarten.

Boulders Beach

Na het genieten van de pinguïns en een heerlijk ijsje rijden we door naar Hermanus. Vanuit dit schattige dorpje zijn walvissen te spotten. Helaas is in december net het seizoen voorbij en hebben wij er dus geen één gezien. Echter is het een heel leuk dorpje om even doorheen te lopen en we hebben heerlijk gelunched bij Burgundy restaurant, echt een aanrader!

Na de lunch zijn we doorgereden naar Oudtshoorn om hier 2 nachten te verblijven. Oudtshoorn staat bekend om zijn struisvogelfarms en de Cango Caves. Bij een van de vele struisvogelfarms kun je de beesten bekijken, voeren, op een ei gaan staan (en ja, die zijn echt zo groot en sterk) of een ritje maken op een struisvogel (waar ik persoonlijk geen fan van ben en dus ook over heb geslagen). De Cango Caves zijn ontzettend mooie grotten waar je onder begeleiding van een gids een wandeling doorheen kan maken. Ik vond dit één van de mooiere grotten die ik tot nu toe heb bekeken. Trek wel iets warms aan, het is koud daarbinnen!

We hebben in Oudtshoorn overnacht bij Karoo Soul Backpackers and Cottages. Mocht ik ooit terug gaan naar Zuid Afrika zou ik hier zeker weer heen gaan. Aardige mensen, hele mooie kamers en een prachtige locatie. Qua eetgelegenheden was er op fastfood na niet echt iets te vinden wat open was. Een snelle pizza it was!

Een dag met olifanten doorbrengen in Knysna

Vanaf Oudtshoorn reden we door naar George en Wilderness om stranden te bekijken voordat we naar onze eindbestemming Knysna gingen. Hier sliepen we bij The Riverdeck Lodge & Backpackers. Een ontzettend leuke plek aan het water waar je heerlijk kunt eten, kunt relaxen in de spa en waar je een kano of waterfiets kan huren om de rivier over te gaan. Het overnachten is wel heel primitief met kleine blokhutjes waar net een tweepersoonsbed in past, zonder elektriciteit en met gedeelde douches die gemaakt zijn van golfplaten (en ijskoud water). Als je van luxe houdt is dit niet de aangewezen plek voor jou maar voor de avonturiers onder ons met een klein budget is het erg leuk.

We zijn in Knysna naar het Knysna Elephant Park geweest. Een kleinschalig park waar je olifanten kan voeren en een wandeling kan maken door het mooie natuurgebied waar de olifanten en de zebra’s lopen. Als echte dierenliefhebber was ik benieuwd naar het welzijn van de dieren hier en ik moet zeggen dat het me goed mee viel. De verzorgers kennen elke olifant goed, zorgen goed voor ze en de beesten lopen in een groot gebied.

Twee geredde olifanten, wachtende op hun voedsel

National park Tsitsikamma

De volgende dag zijn we doorgereden naar Plettenberg Bay wat bekend staat om zijn mooie stranden en natuur. Hier hebben we de ochtend doorgebracht maar om eerlijk te zijn viel het ons iets tegen. Na de lunch zijn we doorgereden naar ons verblijf vlakbij Tsitsikamma, Fynbos golf & country estate. Het was een mooie plek maar erg afgelegen. De dichts bij zijnde eet gelegenheid was een half uur rijden en het restaurant wat er bij zat was duur en vonden wij absoluut niet de moeite waard. Na een goede nacht slapen zijn we naar het Tsitsikamma national park geweest. Een erg mooi park waar elke natuurliefhebber zijn hart op kan halen. Naast de mooie routes die je hier kunt lopen zijn hier ook de hoogste bungeejump van de wereld, de hoogste en langste brug in Afrika en hele mooie stranden en kliffen te vinden. Daarnaast zijn er activiteiten als kanoën, quad rijden, paardrijden en boottochten te boeken. Bij het Tsitsikamma restaurant hebben we onder het genot van een prachtig uitzicht heerlijk gegeten.

Bijkomen in Jeffreys Bay, DE surfspot van Zuid Afrika

1.5 uur rijden vanaf het Tsitsikamma park ligt Jeffreys Bay. Hier hadden we absoluut de mooiste accommodatie van onze hele reis, The Ocean Bay Guesthouse. Een onwijs mooie villa met een paar appartementen, uitzicht over Jeffreys Bay, een heel mooi zwembad en een ontzettend goed ontbijt. Je betaald hier wel wat meer maar het was het absoluut waard. Jeffreys Bay is de surfspot van Zuid Afrika. Verder is er dan ook niet heel veel te doen op strandwandelingen, zonnen en een paar feestjes na. Wij hebben hier genoten van de rust na alle drukke dagen.

Een warme kerst in Port Elizabeth

Kerst hebben wij gevierd in Port Elizabeth, een van de grootste steden van Zuid Afrika. In deze stad was bar weinig te doen en we hebben ons dan ook vooral vermaakt met een dagje aan het strand en het bekijken van de kersttradities van locals. Dit was dan wel weer erg leuk om te zien. Veel locals verzamelde zich op grote grasvelden bij het strand, zette de BBQ aan en speelde muziek af vanuit de auto terwijl de hele familie op kleedjes op de grond zat te eten en spelletjes deed. Een hartverwarmend tafereel en heel wat anders dan de voor mij bekende kerstdineetjes bij familie thuis. We hebben overnacht in Urban Gardens, een klein appartement aangrenzend aan het huis van de eigenaren. We konden ons hier prima redden en ons eigen kerstdiner klaarmaken. Port Elizabeth was het einde van de Garden Route. Persoonlijk zou ik Port Elizabeth de volgende keer overslaan en gelijk door vliegen naar Durban, waar wij onze reis vervolgden. Over het vervolg van onze reis vertel ik in de volgende blog graag verder.

National park Tsitsikamma

P.S. Terwijl ik dit schrijf komen alle herinneringen weer naar boven. Ik hoop dat mijn enthousiasme over dit prachtige land jullie ook enthousiast maken om erheen te gaan en het zelf te ervaren. Wie weet zie ik je daar!