Travel

Citytrip naar Bangkok

Hi lieve reisliefhebber,

Na mijn fantastische periode op Bali, afgesloten met een heerlijke reis, was het tijd om weer richting huis te gaan. Maaaarr gelukkig maakte we eerst nog een tussenstop in Bangkok. Graag deel ik mijn ervaring met deze wereldstad met jullie.

Mijn eerste kennismaking met Bangkok

We komen ‘s avonds laat aan in Bangkok. Het is zaterdag en zelfs zo laat op de dag is het nog bloed heet. We nemen een Grab taxi naar Khaosan Road, waar ons hotel, Dang Derm Khaosan, ligt. Hier aangekomen moeten we eerst even goed met onze ogen knipperen. Wat een drukte en gekte! Het krioelt er van de jongeren. Van alle kanten klinkt abnormaal harde muziek en de hele straat staat voor met tentjes met eten, drinken, ijs, kleding, schoenen etc. Terwijl we ons, met onze mega grote koffers, door de menigte heen weten te wringen wordt ons van alle kanten alcohol, drugs en lachgas aangeboden. Het is zo’n 50 meter van de hoek van de straat naar het hotel maar we hebben er zeker 10 minuten over gedaan. Eenmaal aangekomen in ons hotel gaan we snel naar onze kamer om onze spullen te dumpen en iets op te frissen. We moeten nog eten dus gaan, om 1 uur ‘s nachts, snel weer naar beneden de straat op. Daar kunnen we onze ogen uitkijken terwijl we de buurt verkennen onder het genot van streetfood.

Een dagje shoppen. Kleding en souvenirs of toch maar een puppie?

De volgende dag pakken we een taxi naar de Chatuchak market. Dit is een van de grootste markten in Bangkok die elk weekend plaats vindt. Je hebt hier alles wat je maar hebben wil. Van kleding en schoenen tot tassen, planten, smoothies en lokaal eten. Het hoogtepunt op deze markt is echter wel de dieren die er verkocht worden. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het. Honden, katten, konijnen, hamsters, eekhoorns, mini varkens, apen en ga zo maar door. Vooral opvallend waren de chihuahua’s en pomeriaans die voor nog geen dertig euro verkocht worden. Het liefst had ik een hand vol meegenomen. En om het nog even iets gekker te maken.. Er waren ook winkeltjes met de meest gekke honden kleding, accessoires (denk aan haarbanden, schoentjes, strikjes) en wandelwagens.

Nadat we waren uitgekeken op deze bijzondere markt pakte we een taxi naar het MBK winkelcentrum. Hier vind je echt van alles. Het heeft zeven verdiepingen met elk zijn eigen thema. Zo is er een verdieping met elektronica, een met souvenirs maar ook een afdeling met allemaal namaak merkkleding. Tevens vind je in dit winkelcentrum een grote diversiteit aan eetgelegenheden. Wij zijn voor de gelegenheid maar lekker bij de McDonalds gaan zitten. Wat had ik die gemist na 3 maanden 😉

We sluiten onze dag af met een ritje met de TukTuk terug naar ons hotel. ’s Avonds eten we weer streetfood in Khaosan Road. Naast de ingang van ons hotel zit een toeristen kantoortje. Hier kun je allerlei tours boeken. Van te voren had ik al veel via internet opgezocht maar de tours bij dit kantoortje waren veel goedkoper en heel goed georganiseerd. Meestal hou ik er van alles zelf uit te zoeken en op de lokale manier alles te bekijken. Omdat we echter zo weinig tijd in Bangkok hadden en veel wilden zien hebben we het met dit tour bureau gedaan.

Even een kiekje bij de tweede laag van de Erawan watervallen. Persoonlijk mij favoriete laag! (Check de huge vissen bij mijn voeten)

De Erawan watervallen; een bron voor spierpijn én hele mooie plaatjes

Op maandag stond er een leuke volle dag op de planning. Al vroeg in de ochtend werden we opgehaald om vervolgens 3.5 uur te rijden. Uiteindelijk kwamen we aan op onze bestemming, de Erawan watervallen. Deze bestaan uit 7 lagen. Elke laag ziet er weer compleet anders uit. Hoe hoger je komt, hoe meer het een klim wordt om bij de volgende laag te komen. Vanaf niveau 5 is het echt next level klimmen, glibberen en glijden om verder omhoog te komen. In de watervallen zwemmen ontzettend veel grote vissen die aan je voeten zuigen en knabbelen zodra je in het water komt. Met mijn vissenfobie niet echt een succes, dus ik ben veilig aan de kant gebleven om foto’s te maken. En die foto’s mogen er wezen! Wat een fantastisch mooie plek is dit. Absoluut een aanrader als je naar Thailand gaat.

Na onze lange wandeltocht is het tijd voor lunch bij een van de lokale tentjes die langs de parkeerplaats van de waterval zit. Een heerlijke maaltijd en ijskoud water verder was het weer tijd om door te gaan. We gaan naar de Bridge over de River Kwai. Een erg bekend punt in Thailand waar veel toeristen op af komen. Zelf vond ik het echter niet zo bijzonder en vooral veel te heet om daar rond te lopen. Toen iedereen uitgekeken was  vertrokken we weer richting ons hotel. Hier kwamen we ‘s avonds moe maar voldaan aan. We gingen deze keer voor een echte Thaise maaltijd en een heerlijke verse smoothie in een van de zijstraatjes van Khaosan road.

Floatend de toerist uithangen

De volgende dag werden we weer vroeg opgehaald. Dit keer gingen we naar een floating en een train market. Beide bekende bezienswaardigheden in Bangkok. Sla dit dus vooral over als je niet van toeristische activiteiten houdt. Ik vond het echter wel heel leuk om te zien. Vooral de floating market is echt een ervaring. Je stapt in een pendelbootje waar je de hele markt over gevaren wordt. Langs de kant en op het water vind je kraampjes met kleding, tassen, souvenirs, eten, drinken, etc. Je onderhandeld vanaf je bootje en wordt van alle kanten belaagd met de spullen die ze verkopen. De markt was veel groter dan verwacht. Met een half uur varen heb je de helft nog niet gezien. Nadat we rond zijn geweest met de pendelboot gingen we met een motorbootje nog een stukje buiten de markt varen. Een beetje het Giethoorn van Thailand idee 😉

Vanaf de floating market reden we door naar de train market. Dit is een markt langs een treinspoor. Elk uur komt er een trein langs en worden alle kraampjes in een handomdraai ingeklapt totdat de trein voorbij is. Een bijzondere gewaarwording wat veel toeristen aantrekt. Persoonlijk vond ik het eigenlijk niet heel leuk en wilde ik vooral zo snel mogelijk weg bij de geur van dode vis.

Train market

Toen we ’s middags terug kwamen in ons hotel hadden we mooi wat tijd om even bij te komen aan het zwembad. Nog mooi ons kleurtje een beetje bijwerken voordat we terug zouden gaan naar het koude natte Nederland. Als de zon onder gaat gaan we terug naar onze hotelkamer om ons klaar te maken voor de avond. Deze keer staat er een fancy avond op het programma. We trekken dus ook onze mooiste jurk aan, zijn een half uur bezig met onze make-up en haar en moeten dan nog bedenken welke schoenen matchen met onze jurken. 1.5 uur later staan we dan toch echt buiten om te beginnen aan onze luxe avond. Twee straten verder ploffen we neer bij een pizzeria met een sapje van een kraampje langs de weg. Zo voorspelbaar met ons 😉 Nadat we ons klem hebben gegeten aan pizza, zonder op onze licht gekleurde jurken te knoeien, pakken we een tuktuk richting het andere deel van de stad. Hier laten we ons afzetten bij de skybar Above Eleven. Hier vandaan heb je een prachtig uitzicht over Bangkok City en kun je genieten van leuke muziek en een lekker drankje. Je kunt hier trouwens ook erg goed eten! Reserveer dan wel op tijd want het is hier erg druk. Nadat we een paar drankjes hebben gedaan genieten we van een heerlijk dessert op de bovenste verdieping en maken we natuurlijk een paar foto’s voor de gram. Moe van een lange dag besluiten we het niet te gek te maken en nemen we redelijk op tijd een tuktuk terug naar ons hotel.

Het prachtige uitzicht vanaf de Skybar Above Eleven

De laatste dag afzien

Op donderdag is het dan toch echt tijd voor onze laatste dag. We hoeven een keer niet zo heel vroeg uit bed en genieten hier dan ook met volle teugen van. We doet het rustig aan en gaan zo laat mogelijk ontbijten. Na het ontbijt vertrekken we met een fles zonnebrand, een boekje en een zonnebril richting het dak om een dagje aan het zwembad te vertoeven. Dit klinkt heel relaxed maar wat was het afzien! Het was de enige niet-bewolkte, windstille, dag in Bangkok en het voelde gelijk als 45 graden. Regelmatig moesten we het water in of even de schaduw opzoeken om niet met onze bedjes te versmelten en een zonnesteek te voorkomen. Maar ach, gezien het onze laatste dag was hoor je mij niet klagen hoor. Tussen de middag zoeken we even de koelte op in het restaurant van het hotel. Hier eten we een heerlijke pizza. We zien zoveel lekkere desserts op het menu staan dat we besluiten eind van de middag hier nog iets van te nemen voordat onze taxi ons komt halen om ons naar het vliegveld te brengen. We sluiten onze reis in Bangkok af met een van de grappigste momenten in onze vakantie. Onze super lieve behulpzame driver had zich iets vergist in het gewicht van mijn koffer en krijgt dan ook met geen mogelijkheid dat grote ding in de auto getild. Maar helpen mochten we niet. We konden onszelf niet helpen en hebben in ons broek gezeken van het lachen. Toch nog onze buikspieren getraind na een paar weken van veel te veel eten en, op de grote wandelingen na, niet sporten 😉.

En toen was het alweer het einde van onze fantastische reis samen. Op naar huis na, voor mij, een lange periode van reizen en werken.

Bangkok, you hate it or you love it. I loved it!