Geen categorie,  Travel

Bali; Mijn tweede thuis

Hi lieve reisliefhebber,

De afgelopen maanden heb ik op Bali gewoond en gewerkt. In deze periode heb ik natuurlijk ook dit prachtige eiland verkend. Ik neem jullie graag mee langs de hoogtepunten van Bali.

Canggu

Ik heb de hele periode in Pererenan, een klein dorpje van Canggu, gewoond. Mijn favoriete plekjes in Pererenan zijn toch echt wel Wasabi, voor fantastische sushi, Mandira’s, Beer & Pizza en Santorini. Als we uit werk even snel, goedkoop, maar lekker wilden eten gingen we naar Mana’s cafe. Voor uitgaan moet je bij La Brisa wezen. Dit is een hippe tent aan het strand. Het geeft mij een beetje het gevoel van een hele grote luxe boomhut. Je kijkt uit over het strand, overal vind je leuke zithoekjes en er zijn zelfs zwembaden.

Het voordeel aan Pererenan is dat het minder toeristisch is als Canggu zelf en daardoor ook een stuk goedkoper. Ook is de sfeer heel relaxed en het voelt voor mij dus echt als thuis.

Rijstvelden in Pererenan

Op een paar minuten rijden van Pererenan ligt het centrum van Canggu. Hier vind je onder andere Love Anchor, een klein winkelcentrum, en het bekende Finns Beach Club. Wat een absolute aanrader is om te gaan eten is Deus Café en Luigi’s. Voor uitgaan is Old Mans of Luigi’s favoriet. Canggu staat echt bekend om zijn heerlijke surfers sfeer. De stranden zijn groot met een ruige zee en overal leuke strandtentjes. Heerlijk om hier een paar dagen (of maanden 😉) te vertoeven.

Seminyak

Seminyak is een van de drukkere gebieden van Bali. Veel backpackers en toeristen komen hier om te genieten van het strand, de sfeer en het uitgaansleven. Zelf ben ik een aantal keer een paar uurtjes naar Seminyak geweest om te winkelen, te eten en om naar de tattoostudio te gaan. Waar je echt ontzettend lekker kan eten is bij Nostimo. Dit is een Griek die vlak bij de tattoostudio zit. Ze hebben hier echt de lekkerste souvlaki en patat! De Red Carpet is heel leuk om ’s avonds heen te gaan. Dit is een champagnebar in het centrum van Seminyak waar je ook nog eens heel goed kan eten.

Lovina

Wij hebben een dagtrip Lovina gedaan. Om 6 uur vertrokken we uit de haven van Lovina om vervolgens een prachtige zonsopgang te zien vanaf het water. We hebben twee uur gevaren en onderweg verschillende groepen dolfijnen gezien. Wat een gave ervaring was dit! Toen we terug kwamen in de haven bracht onze driver ons naar de Holy Hot Spring, een warmwaterbron en daarna naar onze volgende bestemming. Dat was de indrukwekkende hoge, smalle Gitgit waterval. Vanaf hier gingen we naar Banyumala. Deze waterval wordt ook wel de drieling waterval genoemd. Als je de foto bekijkt snap je waarom. Het was een hele wandeling om hier te komen. Allereerst een stuk lopen en vervolgens een hele boel steile gladde trappetjes af. En dus ook weer op om terug te komen bij de auto. Great! 😉

De drieling waterval in Lovina

Na deze drukke ochtend was het tijd voor de lunch. Onze driver wist wel een leuk restaurant dus daar bracht hij ons heen.Na de lunch reden we door naar de Gates to Heaven. Een bekende fotospot in het noorden van Bali. Hier aangekomen verbaasde we er ons over dat er echt niks te zien is op die poort na. Nouja… dan maar in de rij om ook een foto te maken. Een hele poos later waren we eindelijk klaar met foto’s maken en konden we door naar onze laatste bestemming van de dag; de Tanah Lot tempel. Dit is een prachtige tempel op het water met de bergen op de achtergrond. Hier uitgekeken bracht de driver ons terug naar huis, naar Pererenan, waar we uitgeput weer lekker ons eigen bed in konden kruipen.

Tanah Lot Temple

Ubud

Nadat mijn woon- en werkperiode op Bali erop zat ben ik nog een week over Bali wezen reizen. Deze reis zijn we begonnen in Ubud. We verbleven bij Doni House & Villa, een hele mooie plek midden in de jungle. Onze mooie kamer grensde aan de infinity pool waar we ’s ochtends van het heerlijke ontbijt konden genieten. Het enige nadeel was dat het internet er erg sloom is en meerdere keren helemaal niet werkte. Niet heel handig als je online werkt. Een tip voor hele lekkere pizza in Ubud is Mozarella pizza. Je zit hier heel leuk en de pizza is echt heel lekker.

In Ubud hebben we een dag tour gedaan om alles te zien wat we wilden zien. Tijdens deze tour zijn we naar de Tegenungan en de Katolampo watervallen, de Holy Water Tempel, Monkeyforest, en de Bali swing geweest. Wij hebben gekozen voor de Bali swing in de rijstvelden omdat ik persoonlijk het uitzicht daar heel mooi vind en het ook nog eens stuk goedkoper is dan de officiële Bali swing. Ik vind het zelf altijd erg fijn om zo’n dag met een driver te doen en het is ook nog eens heel goedkoop als je een beetje goed zoekt naar een leuke driver. Wij waren voor de driver totaal 22 euro kwijt voor een hele dag.

Nusa Lembongan

Vanuit Ubud heeft onze driver ons naar Sanur gebracht waar we op de boot stapte naar Nusa Lembongan. We verbleven in Sunday Huts, een ontzettend mooie locatie bovenop een heuvel. Je kijkt uit over het water en kan de Yellow Bridge vanuit je huisje zien. Het inbegrepen ontbijt was ook erg lekker. De tweede dag hebben we een scooter gehuurd en zijn we het eiland gaan verkennen. De weg is heel makkelijk te vinden op Lembongan. We zijn langs de verschillende bekende stranden en kliffen gereden en via de brug zijn we ook naar Ceningan gereden om daar ook een rondje te rijden. Op Ceningan hebben we heel lekker gelunched en gezeten bij The Sand. Hier hebben ze in het water een hangmat en wat schommels wat voor hele leuke plaatjes zorgt. Op Lembongan is mijn favoriete plek om te eten Sunday Beach. Dit ligt aan het strand, vlakbij Sunday Huts, en het eten is hier echt heel goed en ook nog eens goedkoop. Voor de sushi liefhebbers is Oishii Grill & Bar een absolute aanrader! De lekkerste sushi die ik ooit heb gegeten en heel veel keuze, ook voor de niet vis eter zoals ik.

Nusa Penida

Vanaf Nusa Lembongan zijn we een dagje naar Nusa Penida geweest. We werden ‘s ochtends vroeg opgehaald om vervolgens naar de boot te gaan. Eenmaal aangekomen op Penida gingen we met kleine busjes naar onze eerste bestemming, Broken Beach. Je ziet hier grote rotsen en kliffen met een natuurlijke baai er tussenin. De zee slaat ruig tegen de rotsen op wat voor een prachtig beeld zorgt. Vanaf hier reden we naar Kelingking beach, toch wel hét bekendste insta beeld van Nusa Penida. Hier hadden we tijd om wat rond te lopen en wat foto’s te schieten. Wat een drukte hier! Overal mensen die staan te dringen voor een foto. Verder lopen er nog wat apen rond die je goed in de gaten moet houden, voor je het weet hangt er één in je armen (ik spreek uit ervaring 😉).

Ondertussen is het al weer tijd voor de lunch. We rijden naar een restaurant waar alle tours heen gaan. Wat een tegenvaller. Het is er duur, duurt lang en uiteindelijk krijg je een hele kleine portie wat nergens naar smaakt. Na de hele lange lunchstop rijden we door naar de laatste bestemming, Crystal Bay. Hier hebben we tijd om te zonnen en zwemmen. Heerlijk maar bijzonder vond ik dit strand verder niet. Om 16 uur stappen we weer in de boot om terug te gaan naar Lembongan.

Gili Trawangan

Vanaf Nusa Lembongan hebben we een boot naar Gili Trawangan geboekt. Dit zou een rechtstreekse boot zijn maar helaas was dit niet zo en moesten we op Lombok van boot en compagnie wisselen. Sta je dan in de hitte met je zware bagage je kostbare dag te verspillen. Maar goed, na een paar uur waren we dan toch eindelijk op Gili Trawangan. Volgende tegenvaller.. Ons hotel lag aan de andere kant van het eiland, wat lopend niet te doen is. De bagage was te zwaar en groot om op de fiets mee te nemen. Dus toen bleef er één optie over… een paardentaxi. Ik als paardenmeid had hier behoorlijk wat moeite mee. 3 keer slikken en een 15 minuten durend ritje later kwamen we bij ons verblijf aan, Coconut Gardens. Dit is een wat luxer resort met een mooi zwembad en een goed restaurant. Die avond zijn we op de kamer gebleven en hebben we onder het genot van een schnitzel en een smoothie lekker serie gekeken. De volgende dag hebben we een fiets gehuurd en zijn we het eiland gaan verkennen. We vonden een verlaten strand met hele fijne bedjes. Hier hebben we uiteindelijk 2 dagen gespendeerd. Wat ‘s avonds leuk is om te doen is naar de Gili night market, eten en uitgaan in het drukke gebied of een film meepakken op een van de strandjes (of twee films, zoals wij deden 😉).

Na 4 dagen Gili T was het tijd om weer terug te gaan naar Bali. Een ellendige bootreis volgde. We kwamen uiteindelijk 2 uur later aan op Bali als dat we zouden komen. Stress! In plaats van de gratis shuttle service maar een taxi genomen om op tijd op het vliegveld te kunnen zijn. Gelukkig hebben we het allemaal gehaald en konden we met een gerust hart in het vliegtuig naar Bangkok stappen. Op naar het volgende avontuur!